Feiten en cijfers

Een van de belangrijkste gebeurtenissen in Via Breda is de realisatie van een geheel nieuw Openbaar Vervoer Terminalcomplex: Station Breda.

"Het OV-terminalcomplex is een gebouw voor de stad. Niet een soort aliën die per ongeluk in Breda is geland, maar een gebouw dat er thuishoort en er onderdeel van uit maakt", aldus Koen van Velsen, architect van het nieuwe OV-complex.

Hoe omschrijf je iets, wat je eigenlijk met je eigen ogen moet zien. In Breda gebeurt iets bijzonders. Het nieuwe stationsgebouw aan de noordzijde komt als een ontluikende voorjaarsbloem uit de knop. Het “Monument van de toekomst” of “Het station als villa” geeft steeds meer indrukwekkende voorproefjes van haar uiteindelijke vorm prijs. Aan iedereen die langsloopt, op het perron wacht of aan hen die naar binnen mogen. 

Feiten en cijfers over het nieuwe station

  • Het nieuwe station is een ontwerp van architectenbureau Koen van Velsen.
  • De bouwkosten van het station zijn 144 miljoen euro.
  • 6 sporen met 3 treinperrons voor 16 treinen per uur, waaronder 3  IC Direct-treinen en één busterminal. 
  • Het station krijgt 150 appartementen. Deze woningen sluiten aan bij de vraag naar woningen in stedelijke-groene buurten dichtbij het centrum.
  • Er is plaats voor 4 horeca-gelegenheden.
  • Winkels beslaan 9.000 m2r.
  • Voor kantoren is 20.000 m2 beschikbaar.
  • Het station telt 720 parkeerplaatsen op het dak. Voor fietsers zijn er ruim 6.000 plaatsen: bewaakt en onbewaakt.
  • Per uur vertrekken 15 treinen vanaf station Breda. Dat zijn 11 reguliere treinen richting Roosendaal, Tilburg en Rotterdam. In de spits komt daar mogelijk nog een extra trein bij.
  • Per uur vertrekken er ook 2 IC Direct-treinen richting Rotterdam, Schiphol en Amsterdam en medio 2017 ook 2 IC Internationaal treinen naar Antwerpen, Mechelen, Zaventem en Brussel.
  • In de periode tot 2020 groeit het aantal treinreizigers van 27.000 naar 57.000 treinreizigers en tot 38.000 busreizigers per dag.
  • In 2020 rekent de gemeente op 26.800 treinpassagiers per dag, een plus van 25 procent ten opzichte van 2002.
  • Per uur vertrekken er zo’n 60 bussen, met in 2020 tot 38.000 in- en uitstappers per dag. 
  • Door de 36 meter brede passage zullen per dag 14.200 mensen lopen.

Meer informatie vindt u op de website van ProRail.